Ajankohtaista

Öljypiste SpeedParty 2013 ilmoittautuneet

Päivitetty: 5.7.2013 13.32

Auto

0    VW Polo GTI 1.4
00  Mercedes-Benz CLK 55 AMG

1    Toyota Supra Mk4
2    Toyota Supra MKIV -94
3    VW Lupo 2L
4    VW Polo Variant TDI
5    Audi RS4 B5
6    Audi 100
7    Audi RS4 B5
8    Audi S4 APR urS4
9    Mercedes-Benz 500S
10    Audi S3 2007
11    Saab 9000 Aero
12    Audi 2.7 S4 B5 Avant
13    Ford Sierra Cosworth
14    Fiat Punto GT
15    Porsche 911 (997)
16    BMW E34 520 Turbo
17    BMW M3
18    Volvo V70 1.6D
19    Renault Megane RS
20    Mercedes-Benz CL 55 AMG
21    Corvette C5
22    Skoda Octavia RS TDI
23    BMW E28 520i
24    Corvette vm. -65
25    BMW 335i Cabrio
26    Audi A4 2.5 V6 TDI
27    Porsche Cayenne Diesel
28    Audi S4 B5 Avant
29    BMW M5 (E39)
30    Corvette C6Z06
31    Audi RS6
32    VW Corrado
33    Audi A4 avant 1.8T quattro
34    Toyota supra
35    Toyota Supra mk3
36    Nissan GT-R
37    MB 280 CDI
38    Honda accord 2.2 i-DTEC
39    MB E 400 cdi
40    Subaru impreza WRX STI
41    Ford Capri Mk III V6
42    Seat Ibiza 1.8T Cupra
43    Honda S2000
44    BMW 730
45    Mazda RX-7
46    Subaru Impreza WRX 2006
47    Mercedes Benz SL 55 AMG
48    Porsche 996 Turbo
49    Corvette C6 Z06
50    Honda Civic Type R
51    Opel Vectra 2.8T Caravan Sport
52    Subaru Impreza
53    MB 190 Diesel
54    Porsche 911 (996) Turbo
55    BMW E30 turbo
56    Saab 900se
    
    Ilmoittautunut, mutta ei näy vielä maksua tilillä
1    Saab 9-3 2.0t
2    Audi S8 V10 5.2L
3    Nissan 200sx s13
4    Toyota Supra
5    Porsche Super
6    Audi TT
7    Lexus is300
8    Nissan 200sx S14
9    BMW 335 Diesel
10    Ford sierra
11    Audi S3 b7

Öljypiste SpeedParty 2012 One Mile Challenge ajettu!

SpeedParty logo 448x74

 

SpeedParty 2012 One Mile Challenge 10-vuotis juhla-ajo on ajettu! Sää suosi jälleen kerran paikalle saapunutta yleisöä ja ajavia autoja. Lentokoneen lähtö myöhästyi noin 45 min. Lennonjohto kielsi minkäänlaisen liikkumisen kiitoteillä ennen kello 11.00. Tämän jälkeen päästiin vasta tekemään pelastuslaitoksen vaatima palotarkastus ennen kuin yleisö ja ajavat autot voitiin laskea alueelle. Tämän jälkeen koko alue telttoineen ja kartiokeiloineen pistettiin pystyy ennätysajassa. Lopulta homma saatiin käyntiin ja ensimmäinen auto pääsi ajamaan kolme varttia myöhässä noin klo 12.45.

Päivän kovimman lukeman 327,8 km/h ajoi parin vuoden takainen tuttu musta Corvette C5, joka jäi omasta ennätyksestään vuodelta 2012 useamman kilometrin tunnissa. Viime vuoden ennätys 344,1 km/h ja 350 km/h jäi siis tänä vuonna rikkomatta.

Toiseksi tuli jo viime vuonna maagisen kahden sadan mailin loppunopeuden rikkonut punainen Mk3 mallinen Toyota Supra nopeudella 326,2 km/h. Päivän nopeimman auton ero toiseen oli siis vain marginaaliset 1,6 km/h!

Päivän ehkä kovimmasta yllätyksestä vastasi Nissan 300ZX TT nopeudella 314,2 km/h. Tällä tuli "kolmas palkintopallisijoitus".

Neljäntenä oli jo vuodesta 2004 SpeedPartyissä mukana ollut kuljettaja autollaan Porsche 911 (996) GT700 parhaimmalla nopeudellaan 306,4 km/h. Hieman parannusta siis edelliseen vuoteen.

Viidentenä oli päivän nopein 4WD Audi eli C4 mallinen Audi 100 tuloksella 304 km/h. Tästä kun laskee varovaisesti 4WD:n viemää tehohävikkiä, niin 300 km/h ylitys on hatun noston arvoinen suoritus!

Väliajalla Jorma Karjalainen aka Super-Jorma ENI10 teamistä kävi ajamassa moottoripyörällä vajaan 400 km/h nopeuden. Ajosuoritusta haittasi sama kova sivutuuli kuin viikko sitten EM-mestaruus nopeusennätystehtailussa.

Erityismaininnan ansaitsee todella hieno vuoden 1965 Chevrolet Corvette C2, joka veti tauluun sellaiset lukemat että moni tutkan takana hieraisi silmiään: 289,5 km/h! Kyllä vanhus sysäsi aivan uskomattoman hienosti!

Täällä Speedparty 2012 tulokset
 http://www.speedconcept.fi/speedparty/ajankohtaista/142-2012

Palautetta olemme saaneet jo jonkun verran ja osa varmasti ihan syystä. Kaikki palaute olipa se sitten risuja tai ruusuja on meille kullan arvoista informaatiota. Todettakoon, että kaikista ennakkovarautumisista huolimatta Murphyn laki kävin toteen tällä kertaa vähän liiankin osuvasti. Rakentava palaute on aina hyvästä ja jos kukaan ei meille järjestäjille mitään kertoisi, niin emme voisi mitenkään tapahtumaa kehittää. Palautetta antaessanne kannattaa muistaa, että foorumilla xy kirjoitettu "paska tapahtuma, ei kannata tulla toisen kerran" ei auta yhtään. Sen sijaan "x asia tökki, mutta x asia kannattaisi tehdä tulevaisuudessa näin ja näin" auttaa meitä järjestäjiä tekemään tulevaisuudessa tämä kyseinen asia paremmin. Kaikesta huolimatta suurimaksi osaksi palaute on ollut positiivista ja erittäin hyviä kehitysehdotuksia on myös tullut. Näistä ehdotuksista tulemme todennäköisesti toteuttamaan tulevaisuudessa useita. Siitä ehdotuksien tekijöille jo tässä vaiheessa suuri kiitos, että olette jakaneen ideanne kanssamme.

Suuret pahoittelut järjestäjän puolesta ulkopuolisen toimijan ruokateltan pitkistä jonoista. Tästä tuli selkeästi suurin negatiivinen palaute ja ns. roiske meille. Yleisömäärä yllätti ruoantekijät eikä myöskään teknisiltä ongelmia vältytty: esimerkiksi rasvakeitin ei heillä toiminut kunnolla. Jonoja tuli myös sen takia, että lentokenttäalueelle pääsi vasta 11.00 eikä ruokaporukka ehtinyt tekemään "bufferiin" yhtään ruokaa valmiiksi. Suuri yleisömäärä aiheutti siten todella pahoja jonoja ruokapaikalle. Toki osa syystä oli meidän järjestäjänä: esim. kuulutukseen ei saatu radio- ja ajolistaongelmien takia kunnolla tietoa ja täten yleisölle kuulutus tökki.

Lisäksi kun joku asia alkaa tökkiä, niin sitten alkoi valitettavasti dominopalasia kaatua. Isolla työllä rakennettu online tulospalvelu kaatui heti alkuunsa eikä ajantasaista tulostietoa saatu heti alussa ilmoitettua. Lisäksi "suunnitelma b" eli varalla olleet lentoaseman radiot temppuilivat nekin oikein urakalla ja myös muutama radio päätti sanoa työsopimuksensa irti. Tästä johtuen kuulutuksessa oli välillä puutteita. Lopulta otettiin käyttöön "suunnitelma c" vai oliko se jopa d, jolla kuulutus saatiin toimimaan ja yleisölle tieto ajonopeuksista. Lisäksi autoista purkaantui ja lenteli osia pitkin kenttää todennäköisesti suurin määrä ikinä koskaan. Tästä johtuen jouduimme ensimmäisellä kierroksella keskeyttämään ajot monta kertaa. Lisäksi kentällä juoksenteli "kamikaze-rusakko", jolla ei tuntunut olevan minkäänlaista itsesuojeluvaistoa. Tämänkin takia ajot pysähtyivät muutamaan otteeseen.

Lentokenttä on varsin hankala paikka järjestää iso yleisötapahtuma. Vaikka SpeedParty tapahtumaa on tehty jo 10 vuotta ja tämän vuoden ajojen suunnittelu aloitettiin jo heti vuoden 2011 jälkeen, niin aina vaan tuntuu sanonta "rapatessa roiskuu" olevan totta eikä kaikki mene ihan nappiin kuin elokuvissa. Suurin jännitystekijä on aina aikataulun kannalta, että koskaan ei voi tietää tarkasti milloin lentokone lähtee ja siten aikataulu elää jatkuvasti. Toimimme vain ja ainoastaan lentoliikenteen ehdoilla. Täten Inhottavaa odottelemista tulee täten aivan väkisin ja kun ajavia autoja 70 kpl, niin informaatio ei valitettavasti aina tavoita kaikkia. Tästä nöyrimmät pahoittelut. Tästä huolimatta kaikki paikalle saapuneet ajostaan maksaneet kuskit pystyivät kuitenkin ne minimissään kaksi luvattua ajoa ajamaan. Osalle riitti yksi veto, osa pääsi ajamaan jopa neljä kertaa. Valitettavasti ainakin osalle kuskeista oli tullut jostain väärä tieto tai käsitys, että toisen kierroksen jälkeen voi lähteä pois eikä kolmatta kierrosta ajeta. Osa saavutti oman nopeustavoitteensa ja osalle tuntui heränneen palava halu saada alle vieläkin rajumpi peli. Autojen ajattaminen sisäänsä meni oikein eli ns. kuumaryhmä ajoi aina kierroksen lopussa ja kuumaryhmä kuulutettiin ja otettiin erilleen esittelykierroksen jälkeen. Lisäksi kuskit saivat toiveidensa mukaisesti ajaa ennen omaa vetoaa pienen jäähdyttelyn ja siksi kaikki autot eivät enää olleet kiitotien päässä lähdössä. Monille tämä järjestely tuntui aiheuttavan ihmetystä, mutta tällä on iso merkitys loppunopeuteen.

Paikalla ensimmäistä kertaa ollut pomppulinna näytti olevan kovassa suosiossa perheen pienimmille ja siellä nähtiin ehkäpä jopa tulevaisuuksien "kimi räikkösiä" pitämässä hauskaa :)

Yleisöalueen paikoituksesta ja lipunmyynnistä on tullut positiivista palautetta, mitä nyt kävelymatka oli toki pidempi kuin aiempina vuosina. Tällä muutoksella saatiin kuitenkin yksi suurin pullonkaula pois eli yleisön osalta odotus oli huomattavasti pienempää kuin aiempina vuosina.

Samaten yleisöltä tuli kiitosta autojen paikoituksesta lähelle yleisöaluetta ensimmäisen kierroksen jälkeen. Näin yleisö pääsi tutustumaan autoihin ja kuskeihin.

Näyttelyosasto ja esillä olleet lentokoneet keräsivät myös hyvää palautetta. Nämä tuntuivat kiinnostavan paljon ihmisiä ja myös tulevaisuudessa pyrimme järjestämään alueelle näitä muitakin juttuja, jotta mielenkiinto säilyisi koko tapahtuman ajan.

Päivä oli jälleen kerran polttavan kuuma eikä illalla päivän päätteeksi auringossa palaneen nahkan hajua voinut olla mitenkään huomaamatta. Aakea ja laakea lentokenttä, missä ei ole paikan tarkoituksesta johtuen ole mitään varjoa, on nahkan kärventymiselle petollisen polttava.

Järjestäjä kiittää suurella sydämellä kaikkia sponsoreita, Finaviaa/Joensuun lentokenttää, talkoolaisia, kuskeja autoineen ja tietenkin katsojia sekä muita menossa mukana olleita. Ilman teitä tätä tapahtumaa ei olisi pystytty järjestämään!

Syksylle Kiteen lentokentälle pyritään jälleen järjestämään SpeedConcept ry:n jäsenille ja kutsuvieraille jo perinteeksi muodostunut yleisöltä suljettu SpeedDay, jossa voi kokeilla mitä auto kulkee 1000 metrin matkalla.

Seuraaviin ajoihin! ;-)

t. SpeedConcept ry:n hallitus

Lisätietoja:
www.speedconcept.fi
www.speedparty.com

Sähköposti tulee perille yhteystietolomakkeen kautta.

 

Öljypiste SpeedParty 2012 tulokset

 

nro auto Run 1 Run 2 Run 3 Run 4 Best
1 Chevrolet Corvette C5 musta   327,8     327,8
2 Toyota Supra Mk3 (7M power) 323,9 326,2     326,2
3 Nissan 300ZX TT 314,2       314,2
4 Porsche 911 (996) GT700 302,4 306,4 305,4 305,7 306,4
5 Audi 100 304       304
6 Porsche 911 299,6 298,4     299,6
8 Saab 9000 Aero 290,8       290,8
9 Mazda RX-7 289,7       289,7
10 Chevrolet Corvette C2 1965 254,3 289,5 250,4   289,5
11 Ford Mustang 5,0 SC -91 281,9 287,9     287,9
12 Porsche 911 (996) GT780 282,2       282,2
7 Toyota Supra 279,1 281,6     281,6
13 Audi S4 B5 274,4 275,1     275,1
14 Audi 100 273,6 273,3     273,6
15 Audi RS4 272,2   273,6   273,6
16 Porsche 911 (996) Turbo 255,1 273,3     273,3
17 Audi 100 S4 269,4 272     272
18 Toyota Supra 271,5 264,5     271,5
19 Audi RS4 B5 264,7 265,2     265,2
20 Audi 100 2,3 Quattro 263,2 259     263,2
21 Nissan 200SX S14A 227,7 262,1     262,1
22 BMW M6 260,3 260     260,3
23 Audi A4 250,6 251,4     251,4
24 Porsche 911 RUF 250,6 250,4     250,6
25 BMW M5 247,3       247,3
26 Porsche 911 Carrera 244,9 246,7     246,7
27 Corvette C5 242,6 240,5 240,5   242,6
28 Pontiac GTO -05 242,3 242,3     242,3
29 Saab 9-3 Automaatti 237,9 240,7     240,7
30 Mercedes-Benz CLK 55 AMG 237,3 240,5     240,5
31 Seat Ibiza FR 238,4       238,4
32 Nissan Skyline R33 237,4 234,7 236,3   237,4
33 Audi 200 233,7 235,3     235,3
34 Pontiac Firebird Trans Am 234 224,1     234
35 VW Polo TDI 231,9 232,9     232,9
36 Mitsubishi Lancer Evo 3 232,4 229,3     232,4
37 VW Golf Variant TDI 232 223,8     232
38 Mercedes-Benz C 32 AMG 228 230,3     230,3
39 Subaru Impreza WRX STi 229,3 229,8 229   229,8
40 BMW M5 222,2 224,5     224,5
41 Ford Sierra Cosworth 223,8 223,2     223,8
42 Honda S2000 222,8 214,5     222,8
43 Audi S2 220,7 212,8     220,7
44 Audi TT 219,4 219,9     219,9
45 Dodge Caliber SRT4 215,5 219,8     219,8
46 VW Golf Mk1 1.6td 214,3 214,8     214,8
47 Porsche 964 C2 214,5       214,5
48 BMW 520i 214,1       214,1
49 BMW 330 CiA   213,7     213,7
50 BMW 328 211,6 213,1     213,1
51 BMW 530Da Touring (E61) 210 212,6     212,6
52 VW Golf GTI 206,9 207,9     207,9
53 Skoda Octavia RS 201,4 205,5     205,5
54 Ford Focus RS -03 204,3 204,3     204,3
55 Saab 9-5 Aero 204,2       204,2
56 Ford 24V 203,1       203,1
57 Ford Focus ST 2.5 197,2 202,5     202,5
58 Honda Accord 2.2i 202,4       202,4
59 Ford Capri V6 201,9 201,1     201,9
60 Vw Passat Variant TDI 199 201,4     201,4
61 Volvo S80 3.2 AWD 200       200
62 Volvo 850 T5 198,8 194,9     198,8
63 Audi S2 198       198
64 Volkswagen Passat 1.8T 195 196,7     196,7
65 Ford Scorpio Cosworth 190,9 194,8     194,8
66 BMW 523i E60 185       185
67 VW Golf Mk4 1.8T 185       185
68 VW Corrado 181,2       181,2
69 VW Lupo 3L 171,1 175,6     175,6
70 Audi A4 1.8T 171,8       171,8
             
  Päivitetty: 9.7.2012 17.30          

 

Suuret kiitokset kaikille sponsoreille, Finavialle, talkoolaisille, kuskeille autoineen ja tietenkin katsojille sekä muille mukana olleille. Ilman teitä tätä tapahtumaa ei olisi pystytty järjestämään!

Seuraaviin ajoihin! ;-)

t. SpeedConcept ry:n hallitus